close
חזור
תכנים
שו"ת ברשת
מוצרים
תיבות דואר
הרשמה/ התחברות

מחיים את העבר: כשהמסורת היהודית והמציאות המדומה נפגשים

מערכת שורשיח חשוון, תשפא05/11/2020

אם הייתם רוצים לראות את הסיפורים שכולנו גדלנו עליהם קורמים עור וגידים? החדשות הטובות הן שזה אפשרי.

תגיות:
צילום: depositphotos
עולם התנ"ך הוא מהעשירים ומהמרתקים שאפשר לחשוב עליהם. הוא מכיל אוסף עצום
צילום: depositphotos
של סיפורים בעלי עומק ומשמעויות שעשויות להיות רלוונטיות גם להיום. אבל מה אם הייתם רוצים לראות את הסיפורים שכולנו גדלנו עליהם קורמים עור וגידים? החדשות הטובות הן שזה אפשרי.

למרות שחזרה בזמן שמורה עדיין רק לסרטי המדע הבדיוני, יש פתרון שיכול להקים את העבר לתחייה. לכלי הזה קוראים מציאות מדומה (Virtual Reality – VR), ויש לו חשיבות בידורית וחינוכית כאחד.

היתרונות של מציאות מדומה
באמצעות הכלים הטכנולוגיים של מציאות מדומה, אנו יכולים ליצור סימולציה מלאה של סביבה מסוימת. המשתמש, המרכיב משקפיים ייעודיים, מרגיש באופן מלא כאילו הוא נמצא בעת הנוכחית בסביבה המדומה. בדרך זו ניתן להרכיב סצנה תנ"כית אפית, או סיפור בעל מוסר השכל מהמקורות היהודיים.

בשנים האחרונות, היינו עדים כמה פרויקטים ויוזמות למטרות האלה בדיוק. כך לדוגמה האגף לתרבות יהודית במשרד החינוך, יחד עם ארגון זהות, ערכו ב-2019 מיזם חדשני בכמה ערים בישראל, שכלל משקפי מציאות מדומה למסע בזמן, חידות, משחקי בריחה ועוד. גורמים אחרים בתחום החינוך, או אפילו גופים מסחריים, הפיקו פרויקטים על בסיס דומה.

למה כדאי להשתמש במציאות מדומה?
המאפיינים העיקריים של מציאות מדומה מסבירים מדוע מדובר בכלי יעיל מאוד למגוון מטרות. בהקשר הנוכחי המציאות המדומה יכולה בהחלט להשתלב בתמונת החינוך היהודי והנחלת המורשת הכל כך עשירה שלנו לדורות הנוכחיים או הבאים. הם מציעים גישה בלתי מתווכנת לסיפורים שעד כה ניתן היה רק לדמיין, מה שמאיר את תקופת התנ"ך באור שונה ומאפשר לימוד של המסורת בצורה חווייתית. מידע המועבר בדרך זו יכול להתקבל בצורה יעילה על ידי קהל היעד.

מציאות מדומה מאפשרת רמת דיוק יוצאת דופן בפרטים, מה שמשמש ליצירת סביבה אותנטית ואף מסייע להדגיש של כל מה שרוצים להדגיש. את התוכן של מפגשי המציאות המדומה ניתן לקחת לכיוונים שונים, בהתאם למטרות העיקריות שלו, לקהל היעד, לנסיבות בהן תתבצע הצפייה בסרטונים וכן הלאה.

דגשים ביצירת הסיפורים
הפקה של סרטוני מציאות מדומה דורשת מחשבה מעמיקה, תכנון מקיף וירידה לפרטים הקטנים ביותר של כל סיפור או תרחיש שמעוניינים ליצור. זה נכון על אחת כמה וכמה במקרה בו מחיים את התנ"ך או הסיפורים מהמורשת היהודית. חשוב הדיוק בפרטים, עד כמה שניתן, באמצעות מחקר מקדים מקיף המתבסס על חקר התנ"ך, הפרשנויות הרבות שניתנו לו ועוד.

חיוני לא פחות שהמסרים שמועברים והמראות בהם נתקלים המשתתפים יתאימו לעולם הערכים שלהם: למשל, להימנע ממסרים שאינם הולמים מבחינת קהל היעד. בדומה לאמצעים אחרים לבידור, לתקשורת ולהעברת מסרים, גם במקרה של מציאות מדומה ניתן לבצע התאמות שונות לקהל היעד ולהפיק את הסרטים בדיוק כפי שרוצים. תהליך הפקת הסרטונים הוא דינמי, וכלל מעורבות מלאה של הגורמים המעוניינים ביצירת הסרטון.
הוסף תגובה
הגדל /הקטן טקסט
שמור קישור
שם השולח
תוכן ההודעה